Bil. Soalan Jawapan
BAHAGIAN LITIGASI, JABATAN PERUNDANGAN
1. Semakan Jumlah Cukai Pintu yang di telah di saman? Semakan jumlah Cukai Pintu boleh dibuat dengan menghubungi:
Pegawai: Mohd Khalid Saili
Jabatan/unit: Unit Litigasi
No telefon: 012-8374890

(Nota: Pemlilik hartanah dinasihatkan untuk menyediakan butiran terlebih dahulu sebagai rujukan kami untuk membuat semakan. Butiran tersebut adalah:
1. No Rujukan Cukai Pintu
2. No Saman

2. Pembayaran Cukai Pintu Secara Online: Adakah diskaun diberikan keatas Cukai Pintu jika pembayaran dibuat secara online? Untuk maklumat lanjut berkenaan pembayaran secara online, tuan/puan boleh merujuk kepada Unit Cukai Kadaran Jabatan Kewangan & Belanjawan di:

Unit Cukai Kadaran, Tingkat Bawah, Bangunan DBKK atau menghubungi No Tel: 088-521757, 521758, 521759, 521896, 521897, 521898 dan 521774 dalam masa bekerja atau email ke This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

3. Notis Tuntutan tidak sampai di tangan pemilik hartanah: Mengapa saya tidak menerima Notis Tuntutan? Jika anda tidak menerima bil untuk sesuatu tempoh pembayaran sila dapatkan salinan bil dengan segera daripada Unit Cukai Kadaran, Tingkat Bawah, Bangunan DBKK atau menghubungi No Tel:088-521757, 521758, 521759, 521896, 521897, 521898 Dan 521774 dalam masa bekerja atau email ke This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Kemaskini alamat terkini dengan mengisi borang pengemaskinian alamat dan kemukakan kepada Jabatan Penilaian ditingkat bawah Bangunan DBKK.

4. Kesahihan panggilan telefon dari Agent DBKK (Agent dari KL) mengenai panggilan peringatan untuk membuat pembayaran Cukai Pintu. Untuk maklumat lanjut berkenaan kesahihan agent tuan/puan boleh merujuk kepada Unit Cukai Kadaran, Tingkat Bawah, Bangunan DBKK atau menghubungi No Tel: 088-521757, 521758, 521759, 521897, 521898 dan 521774 dalam masa bekerja atau email ke This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

BAHAGIAN PENDAKWAAN
1. Bagaimanakah memohon untuk pengurangan kompaun? • Permohonan boleh dibuat melalui Laman sesawang DBKK “DBKK E-Services”
• Setiap Permohonan melalui “DBKK E-services” akan mendapat diskaun 50% secara automatik
• Pembayaran kompaun juga boleh dibuat melalui pembayaran on-line melalui pautan “DBKK E-Services”
• Tidak ada proses pengurangan kompaun melalui kaunter

2. Bagaimana membuat bayaran bagi kes-kes kesalahan yang berstatus di peringkat tindakan Mahkamah? • Pembayaran boleh dibuat diKaunter bayaran HQ DBKK
• Pembayaran hendaklah termasuk kos Mahkamah sebanyak RM 20 bagi setiap kes

3. Adakah kes-kes kesalahan Jenayah & Sivil di bawah DBKKdi teruskan dalam tempoh PKP & Fasa Pemulihan Negara? • Bagi kes-kes kesalahan Jenayah & Sivil di bawah DBKK hanya akan diteruskan apabila Mahkamah dibuka
• Semua kes-kes perbiacaraan Jenayah & Sivil ditangguhkan sepanjang tempoh PKP dan Fasa Pemulihan Negara

4. Bolehkah membuat temujanji bagi kes-kes kesalahan Jenayah & Sivil? •Boleh, melalui “E-Appointment DBKK”